Monday, November 1, 2010

transformasi pemikiran..


01 Nov2010 (5.05 pm)

aku suka kalau hidup ini tiada masalah.. tapi masalah itu selalu muncul.. dan aku selalu berfikiran negatif.. sebab itu aku suka larikan diri daripada masalah.. akhirnya masalah tak akan hilang kan..

so, transformasi pemikiran adalah satu konsep yang aku amalkan sejak beberapa tahun ini.. hidup kita tidak banyak berubah.. tapi kita boleh ubah pemikiran yang biasa menjadi sebaliknya..

tabiat manusia suka salahkan orang lain untuk sesuatu kesilapan.. kita akan puas kalau dapat menunding jari ke muka orang lain.. tapi aku tukar otak aku sehingga jadi biol.. daripada aku cari kesalahan orang.. apa kata aku cari salah aku sendiri..

contoh dalam setiap perhubungan yang tak kekal lama.. dan selalu kecundang di tengah jalan.. aku selalu berfikir kenapa lelaki suka permainkan perempuan.. salah lelakikah atau salah aku.. walaupun bila aku cuba cari kesalahan diri sendiri.. jarang nak nampak kan.. tapi mesti ada terselit kesilapan yang berpunca dari diri kita..

so sebab itu mungkin aku redha dengan apa yang terjadi.. tapi.. dosa kira kat akhirat ye.. hehehheehe.. sebab aku bukan jenis pemaaf..

transformasi pemikiran..

1) cari kesalahan sendiri walaupun kita tahu itu bukan salah kita.. tapi jangan salahkan diri atas apa yang terjadi..

2) sebelum buat keputusan, jangan marah dulu.. selidik dan selidik.. simpan marah dalam2.. sebab marah kan godaan syaitan..

3) percaya pada kebaikan yang dibuat.. kan dapat pahala.. dan cuba untuk tidak buat dosa dengan sakitkan hati family, kawan-kawan dan orang sekeliling..

susah kan nak buat baik.. cuma doa setiap tindakan yang dibuat.. dan setiap langkah yang dihayun... akan mendapat keredhaan Allah swt..

0 comments on "transformasi pemikiran.."

Followers

 

Klik Ye..

hyt Copyright 2008 Shoppaholic Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez Distributed by Blogger Blog Templates