Monday, December 14, 2009

tahun 2009 dah nak abis..


15 Dec 2009 (Monday) 03.14 pm

ari ini kejenya berjalan2.. buat keje sikit.. berjalannya banyak.. so mood nak buat keje agak terbantut.. tiba2 terfikir tahun 2009 dah nak abis.. ada benda yg tertunai dan benda yg tak boleh dibuat.. manusia hanya merancang.. tuhan menentukan.. tp tahun ini jugak adalah tahun menghabiskan duit demi sebuah masa depan..

tapi aku still boleh tersenyum disebalik apa yang berlaku.. sbb tuhan still syg kita.. so dalam 10 benda.. ada 2 benda yg aku tak blh dapat.. kira aku bernasib baik laa kan.. apa2 kena sediakan payung sebelum hujan..

kalau dulu aku manusia yang tak masa depan.. tp skrg nih aku dah jadi manusia yg start merancang.. apa aku akan jadi 5 thn akan dtg.. sbb aku bukan orang kaya.. dan duit tak dtg bergolek.. so kalau nak apa2 kena simpan duit.. dan simpan duit.. dan simpan duit sampai bila2..

kita tak kan tau apa yang berlaku masa depan.. so teruskan usaha menyimpan duit dan berdoa apa yg kita nk akan tertunai.. kalau tak dapat jgn laa sedih2.. sbb disebalik semua benda tuh kita pasti akan dapat yg lebih best..

semua musibah macam hancurkan tayar kereta orang.. benda yang tak bagus ini.. kena banyak2 bersabar.. mungkin itu kesalahan kita jugak.. kadang2 bila kita lupa tuhan.. Dia akan bagi balasan on the spot.. lebih baik kena kat dunia dpd kena kat akhirat kan..

tahun 2009 dah nak menutupkan tirainya.. tapi tirai kehidupan seorang manusia yang bernama hyt nih masih panjang.. tarik nafas.. fikir dalam2 dan fokus terhadap kehidupan ini.. bukak mata.. dan pandang sekeliling.. walaupn aku adalah seorang yg kurang peka pada keadaan sekeling.. tp still kena bukak mata luas2.. still kena mencari kekurangan diri dan perbaiki..

sbb kalau kita jadi baik.. ada kebaikan yg akan menunggu.. dan sabar menunggu akan membuahkan hasil.. buat dosa tak akan menyelamatkan kita.. sebaliknya tunggulah masa pembalasan..

aku manusia biasa.. selalu buat silap.. dan selalu jugak muhasabah diri sbb kadang2 bila terjadi benda di luar dugaan, kita akan tertanya2 kenapa terjadi.. tapi bersyukur dgn apa yang ada.. semoga kita dilindungi dan dirahmati.. sayangi diri sendiri.. dan hidup nih bukan untuk mencari kesedihan.. anggap je semua yg sedih2 tuh lumrah dan sebahagian hidup..

tahun 2009 meninggalkan azam yang tertunai..

2 comments on "tahun 2009 dah nak abis.."

peah @ peps on December 21, 2009 at 7:05 PM said...

..hahaha..parut report tak siap...duk jalan2 lebeh neh...

anyway...yati..good for you..tahun ni...byk yg yati dapat...:)

hyt on December 28, 2009 at 7:36 PM said...

doakan laa.. satu je yg tak ttunai lagi.. hehhee

Followers

 

Klik Ye..

hyt Copyright 2008 Shoppaholic Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez Distributed by Blogger Blog Templates