Thursday, September 26, 2013

pengalaman beli rumah di usia muda


26 Sept 2013 (10.21 pm)

apa yang saya cerita ini bukan untuk menunjuk2 tetapi saya ada terbaca 1 kisah di mana orang yang bergaji rm2300 sebulan cakap tidak mampu beli rumah di kawasan KL, saya hanya tersenyum sebab dengan gaji sebegitu saya mampu beli apartment di shah alam yang berharga RM269 000, tapi ada caranya.

semoga apa yang saya sampaikan di sini jadi pedoman untuk belia yang hidup di kawasan KL atau lembah klang.

Saya start kerja umur 23 (kalau tak silap) dengan gaji hanya RM1000, setelah ditolak kwsp hanya tinggal RM800++ sahaja, saya terima kerja tersebut mengenangkan saya tiada pengalaman langsung sedangkan saya tahu di waktu itu kalau fresh grad gaji permulaan dalam lingkungan RM1600, tapi pada hari pertama kerja saya niat saya mahu kerja, naikkan taraf keluarga dan beli rumah. Saya hanya tersenyum bila ada fresh grad yang kata susah nak cari kerja. Apa yang saya mahu kata mula-mula keluar university/kolej, kerja laa apa2 yg halal, cari pengalaman dahulu, lama-lama kerja, gaji akan naik setanding pengalaman kerja.

Maka, saya simpan separuh dari gaji sebanyak RM500, 4 tahun saya kerja dengan hanya bergaji RM1000, tapi saya kerja bersungguh-sungguh, saya tidak merungut walaupun buat kerja yang bukan kerja saya, bos pernah suruh saya scan dokumen, saya buat tanpa banyak cerita sebab saya sedar saya hanya junior. Kadang-kadang rasa down jugak sebab kerja sampai pukul 12 tgh malam, kadang-kadang tidur di office tapi gaji dibayar tidak seberapa, tapi saya cakap dulu sebelum kerja saya hidup susah daripada ini. Keluarga saya adalah keluarga yang kalau makan nasi ala kadar, kalau beras habis, 2/3 minggu hanya makan betik yang direbus atau makan nasi campur ubi kayu. Pada ketika ini dengan gaji walaupun hanya RM1000 sebulan, saya makan nasi hari-hari, maka saya sangat bersyukur.

Setelah 4 tahun kerja gaji saya naik jadik RM1600, niat untuk beli rumah masih ada, walaupun bergaji sebegitu membuatkan saya mampu beli kereta tapi saya pendamkan sebab separuh gaji saya mahu simpan untuk beli rumah, saya rasa pelik orang muda sekarang dapat kerja je terus beli kereta, sebab kalau rumah jauh, cari laa bilik yang dekat dengan tempat kerja, so tak de kos pengangkutan atau kosnya sangat minima. Saya sanggup pergi kerja naik bas, tunggu bas sampai 1 jam lebih, bersesak2 dengan org dalam bas, berdiri di pintu bas kalau orang ramai, dan saya pernah jalan kaki 1 jam daripada rumah ke tempat kerja semata2 nak jimatkan duit, tak mau naik bas/teksi, saya cakap pada diri saya tidak akan beli kereta selagi duit deposit untuk rumah tidak cukup. Tapi belia zaman sekarang sanggup beli kereta untuk keselesaan sendiri pergi kerja dan cakap duit tak cukup untuk beli rumah.

Saya adalah orang yang sanggup bersusah dahulu, untuk kesenangan masa hadapan, tapi orang muda zaman sekarang anggap kalau naik bas low class, susah, leceh, so beli kereta adalah langkah paling senang tapi mereka tidak sedar kos untuk beli kereta sebenarnya boleh disimpan untuk mendapat rumah idaman.

Setelah 5 tahun kerja baru gaji saya naik jadik rm2300,umur saya 27 tahun, masa itu saya rasa mampu untuk mencari sebuah rumah/apartment. Duit simpanan pun cukup utk bayar deposit 10%, sebab saya kerja swasta maka deposit itu mesti disediakan. KWSP hanya boleh dikeluarkan RM5000 sahaja. Saya tidak pernah buat personal loan, car loan atau pun gunakan credit card, maka bila buat loan bank, loan saya lepas, saya beli apartment di shah alam berharga rm269000. Niat mahu beli rumah teres tapi saya tidak mampu sebab pada masa itu rumah teres mencecah RM 400 000 dan saya tidak mahu beli rumah jauh di pedalaman yang susah untuk dapatkan public transport.

Akhirnya saya bersyukur saya dapat beli rumah setelah susah payah saya lalui, lepas itu baru saya start cari kerja yang dekat dengan shah alam, dan cari sebuah kereta untuk keselesaan pergi ke tempat kerja dan bawak keluarga jalan-jalan naik kereta. Sekarang pun saya sewakan semua bilik di dalam rumah kecuali bilik yang saya duduk, so boleh cover loan bank bulan-bulan sebab saya masih ada niat untuk beli rumah teres idaman.

Untuk orang di luar sana, anda boleh beli rumah tapi ada pengorbanan yang anda perlu lalui, usah salahkan kerajaan semata-mata tanpa diri sendiri yang berusaha untuk dapatkan. Memang harga rumah makin mahal, saya pun mengharapkan kerajaan akan kekang sebab orang yang kaya akan semakin kaya, kita yang miskin makin susah nak dapatkan rumah, susah nak dapatkan kerja, tapi apa yang kita boleh buat di masa ini? Caranya ialah hidup biar susah untuk kesenangan kemudian hari.

Beli baju untuk keperluan, bukan dapat gaji terus beli baju, handbag sahaja, sebab bagi saya kalau saya dah kawin, saya nak simpan duit utk pelajaran anak-anak nanti, so tak perlu bergantung pada duit kerajaan untuk pinjaman pelajaran, nak beli tanah untuk anak-anak.

Saya kesian pada mereka yang bergaji rendah, dan tak mampu nak dapatkan rumah untuk diri sendiri, adik saya adalah contohnya, dia hanya kerja kerani yang bergaji RM700 sebulan tapi dia sanggup tinggalkan kehidupan di KL ini, kembali ke kampung dan menjual kuih secara kecil-kecilan, sekarang bukak kedai dengan modal sendiri yang kecik tanpa mengharapkan duit pinjaman kerajaan untuk bukak kedai. Yang penting usaha tangga kejayaan, dia pun jenis berjimat dan tidak menggunakan kereta, nak ke mana-mana pun naik bas, saya nampak dia start daripada modal kecik dan sekarang perniagaan semakin berkembang. Lupa mahu bagitau adik saya adalah seorang OKU sebab kurang pendengaran dan penglihatan, orang mungkin tidak nampak kekurangan itu, tapi dia berusaha untuk menaikan taraf hidup dia.

Apa yang saya nampak di zaman ini, orang kumpul duit untuk hantaran kawin sampai 20 ribu, sedangkan kalau nak buat kenduri kawin yang simple tanpa perlu jemput ramai org sampai 1000 org, tanpa pelamin, baju kawin grand2, saya rasa rm5000 cukup untuk beli barang mentah, dan upah orang masak, duit balance boleh buat bayar deposit rumah, bukan ke kawin yang senang itu lebih baik daripada buat personal loan utk dapatkan kenduri kawin yang grand.

Apa yang saya nampak, orang spend sampai rm15 satu hari utk makan, sedangkan untuk makan nasi berlauk kurang daripada rm6, minum air masak sahaja, atau bawak air daripada rumah, pagi boleh breakfast yang simple, beli biskut atau roti, tak perlu makan nasi lemak sampai rm3 , malam plak boleh masak sendiri untuk jimatkan kos.

Apa yang saya Nampak, gaji rm2300 sudah beli kereta yang kena bayar ansuran bulanan rm600 atau lebih, org zaman skrg tidak sanggup bersesak2 naik public transport. Sedangkan duit ansuran kereta itu boleh disimpan untuk deposit rumah.

Saya calculatekan kalau anda bergaji RM2300

Gaji RM2300
Gaji bersih RM2100
Simpan RM 1000
Sewa bilik RM300
Makan RM10 sehari = RM70 seminggu = RM280
Bagi emak/abah RM 420
Duit beli barang personal/tengok movie/jalan-jalan RM100

Tanpa beli kereta, selama 3 tahun anda boleh simpan RM36000 Maka selepas 2 atau 3 tahun bekerja anda boleh beli sebuah rumah yang kecik dahulu, beli kereta sbb lepas 3 tahun sure gaji akan naik lagi, kawin setahun lepas itu, lepas kawin gaji sendiri campur gaji husband boleh beli rumah idaman, rumah yang dibeli sebelum kawin boleh disewakan sebagai pasif income atau boleh jual semula.

Apa-apa pun tepuk dada tanya selera, apa yang anda mahu? Saya berikan cara, anda yang perlu tempuhi segala cabaran untuk lalui semua ini.

243 comments on "pengalaman beli rumah di usia muda"

«Oldest   ‹Older   201 – 243 of 243   Newer›   Newest»
Unknown on January 8, 2016 at 2:09 AM said...

Senang fellows tahun baru, saya ingin berbagi saya ajaib 2016 kesaksian tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya pada 4 Januari tahun nya dari Jonnie Walker Corporation. Saya mulai mencari pinjaman karena pada Juli 2015, setelah bertahun-pertemuan dengan perusahaan pinjaman palsu online yang berbeda, saya bertemu Jonnie Walker Corporation pada 19 Desember 2015, dan setelah seri mereka dari proses dan pembayaran Biaya saya Of Transfer Kredit saya, saya kemudian menerima pinjaman saya di Pertama Senin (4 \ 01 \ 2016) tahun ini. Saya sangat berterima kasih kepada Korporasi Untuk menjaga kata-kata mereka mentransfer kredit saya untuk saya. Sekarang, saya bisa menyekolahkan anak saya kembali ke sekolah, saya sekarang bisa pergi dan menyelesaikan pendidikan universitas saya tanpa kendala keuangan. Saya berjanji untuk mendapatkan pelanggan untuk mereka dengan iklan Perusahaan mereka. Mereka mencari pinjaman dan Anda memiliki penipu ditemui, Anda dapat menghubungi mereka dan saya dapat meyakinkan Anda mendapatkan pinjaman Anda setelah Anda Biaya Of transfer. Hubungi email: JohnnieWalker@financier.com
Selamat!!!

Unknown on January 25, 2016 at 6:11 AM said...

Adakah anda memerlukan 100% Loan? Saya boleh memenuhi keperluan kewangan anda dengan masalah kurang pulangan itulah sebabnya kita membiayai anda untuk hanya 2%. apa sahaja yang anda keadaan, yang bekerja sendiri, pesara, mempunyai kedudukan kredit yang miskin, kami boleh membantu. Pembayaran yang fleksibel lebih 3-20 years.Contact kami di: joycerolandloancompany@gmail.com

Chloe Morrison on January 31, 2016 at 10:20 AM said...

Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan bantuan keuangan, Apakah Anda membutuhkan serius pinjaman mendesak, Apakah Anda berpikir untuk memulai bisnis Anda sendiri, Anda berada di utang, ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda karena kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman bisnis, dan kredit korporasi, dan segala macam pinjaman pada tingkat bunga 2% .HURRAY !!! Hal ini hampir mendapatkan untuk mengakhiri tahun ini dan kami berada di Chloe Firm Pinjaman, kami menjamin semua klien berharga kami bahwa mereka akan mendapatkan semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyum di wajah mereka.

Untuk informasi lebih lanjut hubungi kami sekarang melalui email {} chloemorrisloanfirm@gmail.com

Informasi Peminjam:
Nama Lengkap: _______________
Negara: __________________
Sex: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
Durasi Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nomor Cell Phone: ________


CHLOEMORRISLOANFIRM
(chloemorrisloanfirm@gmail.com)

fatimah on February 28, 2016 at 9:54 PM said...

PINJAMAN CEPAT PENAWARAN ONLINE DI GRACE MORGAN PINJAMAN PERUSAHAAN ... Rahmat Morgan Pinjaman Perusahaan adalah penyedia terkemuka pinjaman Seluruh Dunia Tidak peduli apa kondisi keuangan Anda, kami dapat membantu Anda cash.We sendiri memberikan pinjaman untuk konsolidasi utang, perbaikan rumah, tanpa jaminan pinjaman, pinjaman kredit buruk, pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, pinjaman mahasiswa, pinjaman Auto, mengurangi Utang Kartu kredit, Real Estate dan hipotik pada tingkat bunga 2%. menawarkan pinjaman online kami cepat dan mudah untuk apply.it adalah 100% Dijamin dan safe.do hubungi kami sekarang untuk lebih jelasnya AT Gracemorganloancompany@gmail.com

Unknown on March 1, 2016 at 4:47 PM said...

mencari pinjaman dalam talian untuk membantu MDO anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda, anda perlu meminjam wang untuk meningkatkan pengkomersilan organisasi anda? Atau anda ditolak kredit daripada bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih alasan, atau tidak? Anda perlu pinjaman atau gadai janji berkongsi beban? Anda mempunyai lokasi yang tepat untuk hutang anda di sini! Syarikat Hollings Oz pinjaman pinjaman kepada orang-orang terkenal - dan terkenal.
Faedah rendah dan boleh diterima dari 2% tanpa colerteral.
Sila hubungi kami di E-mail kami hari ini jika anda perlu meminjam urget E-mel: perniagaan Hollingsozloanfirm@gmail.com.y tumbuh

Unknown on March 23, 2016 at 7:38 AM said...

Halo, saya Mr JONES CHRIS, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: joneschrisloan@gmail.com)

Unknown on April 26, 2016 at 5:13 PM said...

Adakah anda bosan dengan kecewa, mencari bantuan, anda sedang mencari untuk pinjaman sebenar? Nama saya Holmes Ciara. gadai janji, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman Hotel, tawaran komersial General Mr Daniel Blake, seseorang itu perlu mengemas kini semua keadaan kewangan dalam dunia / syarikat untuk membantu mereka yang berdaftar pinjaman wang pinjaman peribadi, pinjaman, pinjaman pembinaan, faedah yang rendah kredit Kadar pinjaman perniagaan kredit buruk modal dan lain-lain 2%, pinjaman perniagaan dan, memulakan. Kami membiayai projek di tangan dan syarikat / pasangan anda dan saya juga ingin menawarkan pinjaman peribadi kepada pelanggan mereka. hubungi kami melalui e-mel untuk maklumat lanjut: holmesciaraloancompany@gmail.com

Unknown on May 22, 2016 at 3:39 AM said...

semua orang menjadi sangat carefull dalam laman web ini. saya amat gembira untuk membuat keterangan mengenai bagaimana i mendapat pinjaman saya pemberi pinjaman pinjaman legit, i telah menderita di tangan peminjam internet palsu dalam laman web ini khususnya, saya telah digunakan dalam beberapa firma pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah bertanya kepada saya untuk pembayaran dan selepas pembayaran saya, saya tidak akan mendapatkan apa-apa pinjaman dari mereka, mereka adalah orang-orang palsu dari Ghana, UK dan juga India. i dalam kesakitan kerana hutang saya, dan pembayaran yang saya dibayar lain untuk mendapatkan pinjaman yang dibuat hutang saya lebih besar. i amat gembira apabila rakan saya memberitahu saya bahawa dia mendapat pinjaman daripada internet, dia adalah orang yang memberitahu saya tentang Esther Jones Peminjam dari United Arab Emirates, dan saya memohon pinjaman sebanyak RM88,000, saya mengikuti semua prosedur , saya berfikir bahawa saya tidak akan mendapatkan pinjaman, tetapi saya amat gembira apabila pinjaman saya telah diluluskan dan dihantar ke akaun bank saya secara langsung dalam masa 2 hari menyapu. i telah membayar semua hutang saya sekarang dan i am kewangan yang stabil kerana saya menulis mesej ini. Oleh itu, jika mana-mana anda berada di sini untuk memohon pinjaman, anda perlu menghubungi Esther Jones di Amerika Arab E-mel, mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman sebenar, yang lain adalah palsu. Hanya ikut semua prosedur dalam Esther Jones dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda juga akan mendapat pinjaman anda seperti saya dan frined saya. anda perlu bijak supaya anda tidak akan kehilangan wang seperti saya, hubungi Esther Jones kini dalam e-mel mereka jika anda benar-benar memerlukan pinjaman dalam estherjones.lenders@gmail.com
hubungi saya terlalu jadi saya boleh memberi anda maklumat lanjut .. sitifajriyah9988@gmail.com
Terima kasih kasih kerana membaca kesaksian saya dan Membantu saya bersyukur kepada Allah

Zenith Bank Offer on June 8, 2016 at 7:27 AM said...

menawarkan pinjaman

Apakah Anda membutuhkan pinjaman? jika ya kembali ke perusahaan ini sekarang Via Email: (zenithbankplcoffers@gmail.com)

happy kingsley on June 17, 2016 at 10:10 AM said...

Kami membuat semua jenis pinjaman dengan diskon yang sangat rendah. Anda dapat menghubungi kami untuk syarat dan ketentuan kami, dan mengisi formulir di bawah ini:
Jenis kelamin:
Nama:
Usia:
Pendudukan:
Pendapatan bulanan:
Jumlah pinjaman:
Pinjaman Durasi:
Pinjaman Gunakan:
Nomor telepon:
Agama:
Status pernikahan:
Alat identifikasi (scan copy):
Paspor foto terbaru (scan copy):

hubungi saya dengan happykingsloanarena@gmail.com
Terima kasih.

Adhi aini on June 22, 2016 at 9:07 PM said...

Hello rakyat Malaysia, saya mahu anda untuk membantu saya bersyukur kepada Tuhan kerana menyelamatkan nyawa saya melalui bantuan Mrs.Elizabeth Kean. Saya amat sakit di hospital dengan demam typhod, dan saya tidak dapat membayar bil-bil hospital saya kerana saya tidak mempunyai Bill Hospital, jadi saya mengambil pinjaman di internet dan mereka meminta saya untuk membayar yuran, cukai, insurans, dan lain-lain ., dan selepas pembayaran saya tidak mendapat pinjaman saya, mereka tertipu saya dan menipu aku, ini berlaku kepada saya pada 6 pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza di sini di internet, i kemudian tahu mereka penipu dan penipu. Keadaan saya menjadi begitu kritikal dan saya berada di hampir mati sebelum jururawat di hospital itu memberitahu saya tentang di mana dia telah mengambil pinjaman dan ia adalah benar dan tulen, dia memperkenalkan saya kepada Puan Elizabeth Kean, di mana saya memohon pinjaman daripada Rp500,000,000 dengan 2 kadar% (2 peratus), dan pinjaman itu diluluskan tanpa cagaran, saya hanya mendaftar dengan mereka becasue mereka berkata terma syarikat dan syarat-syarat bahawa semua pelanggan perlu mendaftar sebelum obtanining pinjaman, dan selepas pendaftaran saya saya dapat saya pinjaman 2 jam selepas mereka mengesahkan pendaftaran saya. Pinjaman telah dihantar terus ke akaun bank saya tanpa tekanan. Saya ingin memberitahu semua orang untuk membantu saya mengucapkan terima kasih kepada Puan Elizabeth Kean kerana membantu saya dengan pinjaman yang menyelamatkan hidup saya. Sila jika anda sedang mencari untuk pinjaman di internet, anda perlu berhati-hati, dan saya ingin menasihatkan anda bahawa mereka begitu banyak penipu dan penipu di sini di internet. Saya akan menasihati anda bahawa jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik terpakai jika saya memohon itu adalah tulen dan sebenar dengan hanya pendaftaran sahaja dan tiada cagaran. hubungi Puan Elizabeth Kean sekarang jika anda memerlukan pinjaman asal dan benar tanpa scammed atau ditipu, e-mel beliau adalah elizabethkeen.loanfinance@gmail.com. dan anda juga boleh hubungi saya di e-mel saya di adhiaini05@gmail.com. Tuhan memberkati anda semua

Indriaty Manirjo on June 28, 2016 at 1:57 AM said...


Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Unknown on July 5, 2016 at 3:14 PM said...

Am ibu Lucy, pemberi pinjaman "Mengelola solusi Direktur Kredit, saya bersedia untuk meminjamkan pinjaman dengan tingkat bunga 2%, Kami menawarkan pinjaman kepada badan-badan komersial dan swasta mulai dari $ 6,000.00 dolar untuk maksimal $ 500.000,00 dolar dengan jangka waktu pinjaman dari 1 25 tahun, Kami menawarkan pinjaman pada tingkat bunga rendah dan tidak ada pemeriksaan kredit, kami menawarkan pinjaman pribadi, pinjaman konsolidasi utang, modal ventura, pinjaman usaha, pinjaman pendidikan, kredit rumah atau "pinjaman untuk Alasan The! Namun, metode kami, menawarkan Anda kesempatan untuk menyatakan pinjaman jumlah yang dibutuhkan dan juga durasi yang Anda mampu, kami sangat bersertifikat dan terdaftar, kami berdua diasuransikan keamanan maksimum pinjaman prioritas utama kami, Kami menggunakan transfer bank dalam pengiriman pinjaman untuk banyak klien kami dan itu akan mengambil jangka waktu maksimum 12 JAM kerja dan Anda menjamin untuk mendapatkan didanai, Jika Anda tertarik, silakan isi keluar Peminjam pinjaman Aplikasi dan mengirimkannya kembali kepada kami untuk Proses lebih lanjut. email: Lucysmithloanfirm@gmail.com

Peminjam Informasi (Information diperlukan bidang muncul dalam cetak tebal).
Nama Lengkap (s):
Usia:
Alamat jalan:
negara:
Nomor kontak:
Jumlah Pinjaman Diminta:
Pinjaman Tujuan:
Durasi Pinjaman:
Status Pekerjaan:

Kami berharap untuk mendengar dari Anda segera.
Hormat kami
Lucyloancompany

Hubungi kami melalui email kami Lucysmithloanfirm@gmail.com

Anonymous said...

URGENT GENUINE PINJAMAN TAWARAN MEMOHON SEKARANG:
Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain .. Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab. Kami adalah pemberi pinjaman swasta, pinjaman kepada perniagaan dan individu dalam kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 2%. jika Berminat untuk pinjaman? Hubungi kami hari ini di (williamsloans14@gmail.com) dan mendapat pinjaman anda hari ini.


Adakah anda memerlukan pinjaman segera atau apa-apa bantuan kewangan lain?
Kami menawarkan semua jenis pinjaman pada dua peratus (2%) kepentingan. email kami sekarang
melalui: williamsloans14@gmail.com dengan maklumat berikut

nama penuh

tarikh lahir::
negara:
pekerjaan:
jumlah pinjaman:
Tempoh pinjaman:
Tujuan pinjaman:
pendapatan bulanan:

okj vtfd

Dr Purva Pius on July 22, 2016 at 4:44 PM said...

Hello Everybody,
My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

BORROWERS APPLICATION DETAILS


1. Name Of Applicant in Full:……..
2. Telephone Numbers:……….
3. Address and Location:…….
4. Amount in request………..
5. Repayment Period:………..
6. Purpose Of Loan………….
7. country…………………
8. phone…………………..
9. occupation………………
10.age/sex…………………
11.Monthly Income…………..
12.Email……………..

Regards.
Managements
Email Kindly Contact: urgentloan22@gmail.com

Jelli Mira on July 28, 2016 at 9:15 PM said...

Kabar baik, kabar baik
Hey hati-hati di sini !!!
Nama saya Jelli Mira warga negara Indonesia. Saya telah scammed oleh 3 pemberi pinjaman internasional yang berbeda di internet, semua berjanji untuk memberikan pinjaman, saya kehilangan saya uang keras peroleh. Suatu hari, saat browsing melalui internet tak berdaya saya menemukan kesaksian dari seorang wanita bernama Widya Okta, yang juga scammed oleh pemberi pinjaman kredit palsu, tapi akhirnya mendapat terkait dengan perusahaan pinjaman legit bernama SANDRA OVIA PINJAMAN FIRM di mana ia akhirnya mendapat pinjaman nya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi perusahaan pinjaman yang sama dan kemudian mengatakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya telah scammed oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui email dan mereka meyakinkan saya memberi saya pinjaman di perusahaan dan juga mengatakan kepada saya bahwa telah membuat keputusan yang tepat untuk menghubungi mereka. Aku mengisi formulir aplikasi kredit dan melanjutkan dengan segala sesuatu yang diminta dari saya dan kepada Allah kemuliaan saya mendapat pinjaman dari Rp450,000,000 dari perusahaan ini besar (sandraovialoanfirm@gmail.com), Dikelola oleh Ibu Sandra Ovia, dan di sini saya sangat senang karena SANDRA OVIA PINJAMAN FIRM telah mengubah hidup saya jadi saya membuat janji kepada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi di internet tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman Anda harus menghubungi SANDRA OVIA dan mengikuti aturan dan peraturan, karena saya meyakinkan Anda mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 24 jam. Anda masih dapat menghubungi saya melalui email jika Anda memerlukan bantuan tentang bagaimana saya mendapat pinjaman (jellimira750@gmail.com).

Indriaty Manirjo on August 5, 2016 at 1:17 AM said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Unknown on August 18, 2016 at 10:20 PM said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? telah bank menafikan anda pinjaman, kita berada di sini
untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera anda apa-apa amaun di mana-mana
destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. semua yang anda perlu lakukan sekarang adalah untuk
email kami melalui (augustinejunio@gmail.com)

Aris on August 29, 2016 at 7:54 AM said...

Kabar Baik, Setiap Satu. Nama saya Aris Setymin Dari Indonesia tapi aku tinggal di Prahova Rumania, aku cepat-cepat ingin menggunakan media ini untuk berbagi kesaksian tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman kredit Legit dan nyata yang telah mengubah hidup saya dari rumput untuk rahmat, saya pernah menjadi miskin wanita tapi dia telah berubah saya untuk orang kaya sekarang, karena saya sekarang dapat membanggakan dari hidup sehat dan kaya tanpa stres atau kesulitan keuangan.

Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet, saya ditipu oleh perusahaan pinjaman lain untuk membayar jumlah total Rp98,700,500, saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman online yang sah yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi aku memutuskan untuk menghubungi seorang wanita yang baru saja pinjaman diterima secara online, kita membahas tentang masalah ini dan kesimpulan kami dia bercerita tentang seorang wanita bernama CYNTHIA JOHNSON yang merupakan CEO dari Cynthia Johnson Pinjaman Perusahaan.

Aku diterapkan untuk jumlah pinjaman ($520,000.00USD) dengan tingkat bunga rendah dari 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit, karena fakta bahwa tidak memerlukan agunan untuk transfer pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat lisensi kesepakatan dari mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam dan 20 menit pinjaman disetorkan ke rekening bank saya.

Jadi saya ingin saran siapa saja yang membutuhkan pinjaman untuk cepat menghubungi dia melalui: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini dan saya berdoa agar Tuhan memberkati dia dan keluarganya untuk hal-hal baik yang telah dilakukan di hidupku. Anda juga dapat menghubungi saya di arissetymin@gmail.com untuk info lebih lanjut. dan di sini adalah email dari teman saya: ladymia383@gmail.com yang memperkenalkan saya kepada Ibu Cynthia Anda juga dapat menghubungi dia.

Jelli Mira on September 3, 2016 at 11:24 PM said...

Kabar baik, kabar baik
Hey hati-hati di sini !!!
Nama saya Jelli Mira warga negara Indonesia. Saya telah scammed oleh 3 pemberi pinjaman internasional yang berbeda di internet, semua berjanji untuk memberikan pinjaman, saya kehilangan saya uang keras peroleh. Suatu hari, saat browsing melalui internet tak berdaya saya menemukan kesaksian dari seorang wanita bernama Widya Okta, yang juga scammed oleh pemberi pinjaman kredit palsu, tapi akhirnya mendapat terkait dengan perusahaan pinjaman legit bernama SANDRA OVIA PINJAMAN FIRM di mana ia akhirnya mendapat pinjaman nya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi perusahaan pinjaman yang sama dan kemudian mengatakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya telah scammed oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui email dan mereka meyakinkan saya memberi saya pinjaman di perusahaan dan juga mengatakan kepada saya bahwa telah membuat keputusan yang tepat untuk menghubungi mereka. Aku mengisi formulir aplikasi kredit dan melanjutkan dengan segala sesuatu yang diminta dari saya dan kepada Allah kemuliaan saya mendapat pinjaman dari Rp450,000,000 dari perusahaan ini besar (sandraovialoanfirm@gmail.com), Dikelola oleh Ibu Sandra Ovia, dan di sini saya sangat senang karena SANDRA OVIA PINJAMAN FIRM telah mengubah hidup saya jadi saya membuat janji kepada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi di internet tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman Anda harus menghubungi SANDRA OVIA dan mengikuti aturan dan peraturan, karena saya meyakinkan Anda mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 24 jam. Anda masih dapat menghubungi saya melalui email jika Anda memerlukan bantuan tentang bagaimana saya mendapat pinjaman (jellimira750@gmail.com).

HENRIETTA PAUL on October 11, 2016 at 4:00 PM said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? telah bank menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera anda apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. semua yang anda perlu lakukan sekarang adalah untuk e-mel kami melalui (CHOSENLOANFIRM@GMAIL.COM)

Unknown on October 24, 2016 at 10:02 AM said...

Apakah Anda pernah ditolak terus-menerus oleh bank, teman, kerabat, lembaga keuangan Anda?
Jika Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi 2%, kita memiliki banyak rencana yang fleksibel pada panel pinjaman kami untuk membantu Anda,
Kemudian kabar baik di sini !!! Anda telah datang ke tempat yang tepat yang Anda bisa mendapatkan mudah pinjaman Anda cepat dan,
* Pinjaman Pribadi (Aman dan Tanpa Jaminan)
* Kredit Usaha (Aman dan Tanpa Jaminan)
* Kredit Mobil
lebih banyak, tanpa fees.We tersembunyi bersertifikat, dapat dipercaya, handal, efisien, cepat dan pemberi pinjaman uang dinamis,
Kami memberikan pinjaman pada tingkat bunga 2%, jumlah berkisar dari $ 500.000,00 USD untuk $ 80,000,000,000.00 USD dan periode ulang pembayaran 1 tahun untuk durasi 50 tahun

Mohon kembali ke saya dengan email: Lucysmithloanfirm@gmail.com jika Anda tertarik untuk mendapatkan pinjaman sehingga saya bisa memberikan informasi lebih untuk persyaratan pinjaman dan kondisi
 
Peminjam Informasi (Information diperlukan bidang muncul dalam cetak tebal).
Nama Lengkap (s):
Usia:
Alamat jalan:
negara:
Nomor kontak:
Jumlah Pinjaman Diminta:
Pinjaman Tujuan:
Durasi Pinjaman:
Status Pekerjaan:

Hubungi kami melalui email kami Lucysmithloanfirm@gmail.com

BAMBANG LARRY on January 13, 2017 at 12:09 AM said...

Halo, saya bernama BAMBANG LARRY. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya secara finansial tegang, dan karena putus asa, saya telah scammed oleh beberapa lender online. Aku hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal bernama HARTFORD FINANCIAL SERVICE yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp600.juta dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 1.5%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena itu saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan setiap pinjaman apapun, menghubunginya via email nya: hartfordfinancialservice@gmail.com
Anda juga dapat menghubungi saya di email saya burgerlarry22@gmail.com
Sekarang, semua saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekeningnya bulanan.

Nurliana Novi on May 2, 2017 at 12:30 AM said...

Hello,
Saya Nurliana Novi saya ingin berkongsi kerja-kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain perkataan, kerana ekonomi tidak baik di beberapa negara.
 Saya kini tinggal di jakarta di Indonesia. Saya adalah seorang janda dengan empat kanak-kanak dan saya telah terperangkap dalam keadaan kewangan yang pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil-bil saya
Saya adalah mangsa penipuan pemberi pinjaman 4 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan-kawan saya yang saya terangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang ELINA JOHNSON LOAN FIRM reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman penipuan internet di sini, tetapi mereka masih amat nyata dalam syarikat-syarikat pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM Rp500,000,000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam yang saya digunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda sila hubungi ELINA JOHNSON LOAN FIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

Unknown on May 8, 2017 at 10:42 PM said...

baru Pinjaman Tawaran!
Ia adalah satu peluang baru lagi, adakah anda dari segi kewangan ke bawah? adalah perniagaan anda menangis untuk kebangkitan semula kewangan, telah anda mendapatkan pinjaman di bank dan tangan pemberi pinjaman yang salah dan anda di mana menolak? mencari tiada lagi, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com dan mengisi borang di bawah.

PEMINJAM'S DATA.
1) Nama Penuh: ......... 2) Negara: ...... 3) Alamat: ......... 4) Jenis Kelamin: ..................
5) Status Perkahwinan: ... ..... 6) Pekerjaan: .......... Number 7) Telefon: ........................... 8) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .... ............ 9) Monthlyincome ...... ...................
10) Pinjaman Tempoh: ............... 11) Tujuan Pinjaman: ............... 12) Agama: ............
13) Tarikh lahir: ........................

sila memohon syarikat yang sah, kejayaan anda adalah matlamat kami.

MAHMU SIMON on May 26, 2017 at 6:40 AM said...

Hello kaumku baik Asia, mungkin ALLAH dipuji, nama saya Mahmud Simon, rakyat An INDONESIA tetapi saya sedang berpusat di sini di MALAYSIA; Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua tentang kebaikan Allah yang akhirnya telah membawa saya kepada pemberi pinjaman yang baik ini melalui Puan Nurliana Novi, pemberi pinjaman pinjaman benar-benar asal bernama Elina Johnson, pengarah ELINA JOHNSON LOAN FIRM, selepas saya telah scammed oleh pemberi pinjaman palsu, saya patah, putus asa dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan dan yang percaya, kemudian dia datang dan meletakkan senyuman besar di muka saya dalam kejutan terbesar saya. Saya tahu kebanyakan kamu juga telah menjadi mangsa penipuan, anda tidak perlu bersusah payah lagi kerana saya perlu menyampaikan berita baik dan satu-satunya pemberi pinjaman anda boleh percaya,
Sekali lagi selepas i mendapat pinjaman dari beliau i melabur dalam perniagaan dan saya melihat bahawa saya memerlukan lebih banyak, saya terkejut apabila ibu memberikan saya pinjaman lain selain daripada pinjaman sebelumnya, orang yang baik saya saya telah melihat ia dan saya adalah sebahagian daripada pengalaman, hari ini hidup saya mempunyai giliran terima kasih baru kepada ibu Elina, ya, anda mungkin takut kerana kesaksian palsu anda telah mendengar tetapi i am saksi dan jika saya sedang bercakap bohong mungkin ALLAH mengambil hidup saya, saya ada orang jika anda mahu pinjaman tulen dia adalah satu-satunya yang boleh dipercayai,
Puan Elina Johnson daripada LOAN FIRM ELINA JOHNSON hanya hubungi beliau hari ini melalui e-mel: elinajohnson22@gmail.com »untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh hubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut; mahmudsimon2@gmail.com dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Nurliana Novi di nurliananovi96@gmail.com. Saya menunggu untuk mendengar berita anda sendiri yang baik, Terima kasih semua dan mungkin ALLAH dipuji.

Unknown on November 5, 2017 at 8:09 AM said...

Halo, saya Ainah Ann, saat ini saya tinggal di indonesia. Saya hampir muak dengan kehidupan beberapa bulan yang lalu karena saya membutuhkan uang untuk membayar tagihan saya, dan karena situasi saya, saya sangat ingin mendapatkan pinjaman untuk membayar tagihan saya yang sudah dikeluarkan dan membiayai bisnis saya. Semua usaha saya untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman swasta dan korporasi internet ini benar-benar sia-sia.
 
Poin terakhir saya untuk mengatakan selamat tinggal pada pencarian pinjaman adalah ketika Tuhan menyerahkan kepada saya sarana rezeki saya untuk bisnis dan mata pencaharian saya sampai saat ini, yang memberi saya pinjaman sebesar 750 juta Rupee Indonesia. Saya hanya harus bersaksi secara online ini karena saya tahu ada banyak orang di luar sana yang mencari jenis perbuatan baik ini, dan pada saat yang sama saya harus menceritakan dunia tentang kesempatan besar yang menanti mereka.
 
Mengamankan pinjaman tanpa jaminan, Tidak ada pemeriksaan kredit, tidak ada penandatanganan, dan, hanya dengan tingkat bunga 2% saja dan rencana pembayaran dan jadwal yang lebih baik. Jangan buang waktu lagi, dan bayar tagihan Anda dengan bantuan Maureen Kurt Financial Service. Anda dapat menghubungi dia melalui (maureenkurtfinancialservice@gmail.com). Dia adalah wanita yang baik hati dan kebajikan, jadi jangan takut untuk bertemu dengannya untuk meminta bantuan. Jika ada keraguan atau ketakutan, Anda selalu bisa menghubungi saya melalui ainahann10@gmail.com

Jelli Mira on June 6, 2018 at 9:54 PM said...

Kabar baik, kabar baik
Hey hati-hati di sini !!!
Nama saya Jelli Mira warga negara Indonesia. Saya telah scammed oleh 3 pemberi pinjaman internasional yang berbeda di internet, semua berjanji untuk memberikan pinjaman, saya kehilangan saya uang keras peroleh. Suatu hari, saat browsing melalui internet tak berdaya saya menemukan kesaksian dari seorang wanita bernama Widya Okta, yang juga scammed oleh pemberi pinjaman kredit palsu, tapi akhirnya mendapat terkait dengan perusahaan pinjaman legit bernama SANDRA OVIA PINJAMAN FIRM di mana ia akhirnya mendapat pinjaman nya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi perusahaan pinjaman yang sama dan kemudian mengatakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya telah scammed oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui email dan mereka meyakinkan saya memberi saya pinjaman di perusahaan dan juga mengatakan kepada saya bahwa telah membuat keputusan yang tepat untuk menghubungi mereka. Aku mengisi formulir aplikasi kredit dan melanjutkan dengan segala sesuatu yang diminta dari saya dan kepada Allah kemuliaan saya mendapat pinjaman dari Rp450,000,000 dari perusahaan ini besar (sandraovialoanfirm@gmail.com), Dikelola oleh Ibu Sandra Ovia, dan di sini saya sangat senang karena SANDRA OVIA PINJAMAN FIRM telah mengubah hidup saya jadi saya membuat janji kepada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi di internet tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman Anda harus menghubungi SANDRA OVIA dan mengikuti aturan dan peraturan, karena saya meyakinkan Anda mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 24 jam. Anda masih dapat menghubungi saya melalui email jika Anda memerlukan bantuan tentang bagaimana saya mendapat pinjaman (jellimira750@gmail.com).

Angga Annisa on October 19, 2018 at 7:47 PM said...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kontak Penuh:

Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
                       : {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

           TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
   Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

Unknown on November 15, 2018 at 10:51 AM said...

Wow saya tidak percaya ini, Nama saya Diah Lydia dari Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi saran kepada semua orang agar mudah berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga banyak kreditur di sini adalah penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda saya meminta pinjaman sekitar 100 juta di atas seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 12 juta tanpa pinjaman, mereka bertanya lagi dan lagi untuk rumah kos, saya membayar hampir 12 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman,

Tuhan kemuliaan, saya bertemu dengan seorang teman baru yang dulunya dipinjamkan, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia mengenalkan saya pada Nyonya Tricia Wilson, dan saya memohon 850 juta, saya pikir dia cerdas dan penipu, tapi Saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa pagar. Saya sangat senang karena saya telah diselamatkan daripada menjadi miskin.

Jadi saya menyarankan semua penghuni di sini yang membutuhkan pinjaman untuk dihubungi
Nyonya Tricia Wilson, melalui e-mail: triciawilsonloanfirm@gmail.com

Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui e-mail: diahlydia73@gmail.com

Sekali lagi terima kasih untuk membaca kesaksian saya dan Tuhan terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup yang panjang dan sejahtera, dan saya merasa bahagia bahwa saya dan keluarga saya lagi. (Amin)

ROBBI on December 1, 2018 at 3:26 AM said...

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

Indriaty Manirjo on December 1, 2018 at 12:47 PM said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Indriaty Manirjo on December 2, 2018 at 6:44 PM said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Widya Okta on January 9, 2019 at 6:17 PM said...

Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah membayar pembayaran cicilan bulanan seperti yang disepakati dengan perusahaan pinjaman.

Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

charity white on February 26, 2019 at 9:42 PM said...

Halo,
Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa Nyonya Charity White, pemberi pinjaman swasta memiliki kesempatan finansial untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis baru atau untuk meningkatkan bisnis Anda. Kami memberikan pinjaman dengan bunga sebesar 2% kepada perusahaan dan perorangan. Ini tidak memerlukan banyak dokumen, juga syarat dan ketentuan yang jelas dan peka. Hubungi kami via e-mail: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan memberikan layanan terbaik kami.

NORTION LOAN CONSULTANT on March 24, 2019 at 10:05 PM said...

Assalamialiakum,

  Perunding Pinjaman Nortion di sini untuk memastikan anda mendapat pinjaman terbaik untuk perniagaan anda atau membayar bil. Hanya jawab beberapa soalan mudah dan berjumpa dengan terma dan syarat.
  Hubungi kami sekarang untuk pinjaman pada kadar 2.5% dalam semua pinjaman, Mudah, Cepat dan selamat.

Hubungi Maklumat

EMAIL: nortionloanconsultant@gmail.com

TELEFON: +17815611941

WHATSAPP: +15183806243

FACEBOOK: Perunding Pinjaman Nortion

TWITTER: @nortionloanC

INSTAGRAM: @nortionloanconsultant

Transaksi pinjaman yang boleh anda percayai.

MRS KABU LAYU on August 10, 2019 at 1:34 AM said...

Halo, semuanya, tolong, saya dengan cepat ingin menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar mengubah hidup saya dari kemiskinan menjadi seorang wanita kaya dan sekarang saya memiliki kehidupan yang sehat tanpa tekanan dan kesulitan keuangan,

Setelah berbulan-bulan mencoba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari kreditor online yang sah dalam kredit dan tidak akan menambah rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk meminta saran kepada teman saya tentang bagaimana cara mendapatkan pinjaman online, kami membicarakannya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Mrs. Maria yang adalah CEO Maria Loan. Perusahaan

Saya mengajukan jumlah pinjaman (900 juta) dengan suku bunga rendah 2%, sehingga pinjaman yang disetujui mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan untuk transfer. pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memesan pemberi pinjaman saya dengan kredit saya yang sebenarnya, yang dapat memberikan hati saya harapan.

Terima kasih banyak kepada Ibu Maria karena telah membuat hidup saya adil, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Maria dengan baik melalui E-mail (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk informasi lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda,

Jadi, terima kasih banyak telah meluangkan waktu Anda untuk membaca tentang kesuksesan saya dan saya berdoa agar Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
Nama saya adalah kabu layu, Anda dapat menghubungi saya untuk referensi lebih lanjut melalui email saya: (kabulayu18@gmail.com)

Terima kasih semua.

Sandra Ovia Loan Firm on January 25, 2020 at 11:07 PM said...

Halo, saya Ny. Sandra Ovia, pemberi pinjaman pribadi uang, apakah Anda berutang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? pinjaman untuk membangun bisnis baru, untuk memenuhi tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini, renovasi rumah Anda dan kami juga memberikan pinjaman BITCOIN dengan suku bunga sangat rendah 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

Anda dipersilakan ke perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

RIKA NADIA on January 26, 2020 at 6:22 AM said...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

HAFIZUL BIN HAZIQ on May 23, 2020 at 7:10 AM said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Sandra Ovia Loan Firm on January 20, 2021 at 8:28 AM said...

Halo, saya Ny. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang swasta, apakah Anda berhutang? Anda membutuhkan dorongan finansial? pinjaman untuk membangun bisnis baru, untuk memenuhi tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Saya memberikan pinjaman kepada perusahaan lokal, internasional dan juga dengan tingkat bunga yang sangat rendah 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

abeirxin on March 3, 2022 at 10:08 PM said...

The Best Casino Sites in USA - MapyRO
With its sophisticated design, a 성남 출장마사지 gaming floor, casino-style games floor and spacious dining tables, our casino locations and a bustling live entertainment What is the best place 정읍 출장마사지 to 대구광역 출장마사지 play 울산광역 출장마사지 slots?What is the best 서산 출장마사지 place to gamble for real money?

66number on March 27, 2022 at 5:05 AM said...


CONTACT US FOR ALL KINDS OF HACKING JOBs @ We offer professional hacking services,we offer the following services;
-University grades changing
-Bank accounts hack
-Erase criminal records hack
-Facebook hack
-Twitters hack
-email accounts hack
-Grade Changes hack
Contact us on whatsapp + 1 681 532 3704
Email- n17833408@gmail.com

«Oldest ‹Older   201 – 243 of 243   Newer› Newest»

Followers

 

Klik Ye..

hyt Copyright 2008 Shoppaholic Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez Distributed by Blogger Blog Templates