Wednesday, February 20, 2019

Beli rumah lagi


20 Feb 2019 (9:58 PM)

Alhamdulillah sebulan yang lepas dapat kunci rumah di Bandar Sunway. Ini rumah yang ke empat atas nama aku. Cukup lah kan rumah ada 4 je. Rumah banyak penat nak jaga penyewa. Ada 2 rumah sublet. Sekarang ini pun penyewa ada 30 orang dengan karenah berbeza-beza.

1) Rumah Shah Alam. Loan RM 1000, Sewa RM 2000, Maintanance + Bil RM 600, Untung RM 400
2) Rumah Puncak Jalil Loan RM 2200, Sewa RM 2000, Bil RM 100, Rugi RM 200
3) Rumah Pontian - Dalam process
4) Rumah Bandar Sunway. Loan RM 1000, Sewa RM 1600, Maintanance + Bil RM 200, Untung RM 400
5) Rumah Sublet Sewa dengan owner RM 1400, Sewa RM 2000, Bil RM 200, Untung RM 400
6) Rumah Sublet Sewa dungeon owner RM 650, Sewa RM 1400, Bil 150, Untung RM 600

Matlamat setiap orang berbeza. Walaupun ada orang rasa dengan gaji aku sekarang, aku boleh beli rumah lagi tapi aku ada matlamat sendiri. Fasa hidup susah dan zaman catu makan dah berlalu. Sekarang zaman bermewah (tapi dalam keadaan terkawal). Kalau dulu seminggu aku akan peruntukan RM 50 aje untuk makan, sekarang ini aku akan beli aje apa yang aku nak sampai badan pun naik melampau-lampau.

Gaji sekarang pun dah ok. Kerja bukan di level stress sebab masih budak suruhan bos.
Sekarang ini rasa macam nak beli kereta baru.

Matlamat seterusnya
1) Mungkin beli kereta (masih berfikir lagi)
2) Aset/rumah penting, tapi duit simpanan juga penting. Simpan duit untuk buat pokok. Nak tuai masa pencen nanti.
3) Travel tiap-tiap tahun atau 2 tahun sekali.
4) Eratkan hubungan keluarga (balik 2 atau 3 bulan sekali). Kalau balik kampung at least kena ada RM 1000 (beli barang rumah untuk ibu + belanja makan + duit minyak + duit tol)
5) Walaupun sekarang duduk rumah sewa, nak jadi kan home sweet home (renovate dapur + beli barang deco). Rumah penyewa duduk cantik dan complete, rumah saya penuh anai-anai, toilet pun tak de flush, sinki pun bocor.. aishhhh..)



0 comments on "Beli rumah lagi"

Followers

 

Klik Ye..

hyt Copyright 2008 Shoppaholic Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez Distributed by Blogger Blog Templates