Friday, October 8, 2010

Resepi kebahagian..


08 Oct 2010 (8.17 pm)

ada seorang lelaki bertanya kepada kami.. apa resepi kebahagiaan dalam sesuatu rumahtangga.. dan seorang perempuan yang umur dalam lingkungan 25 tahun menjawab.. terima apa sahaja keburukan husband tuh.. dan anggap kekurangan husband tuh sebagai kelebihan dia.. girl nih bagi contoh, husband dia minat aksesori kereta.. dan husband dia tukar sport rim kereta macam tukar pakaian dia.. so girl tuh kata, it's ok laa kalau minat kat kereta walaupun membazir.. daripada husband dia minat mengorat perempuan.. lagi parah..

then lelaki tuh tanya lain.. kalau huband dia terjatuh cinta kat perempuan lain dan nak kahwin dengan perempuan tuh macam mana? sebab kebanyakan husband and wife akan bercerai disebabkan orang ketiga.. dan jawapan girl tuh adalah jawapan yang sangat matang dan tak kan ada perempuan lain yang berani cakap macam yg girl nih cakap.. girl nih jawab, dia sanggaup share husband dia dengan perempuan yang suami dia suka.. sebab nak buat apa gaduh-gaduh sebab kasih sayang seorang lelaki.. girl nih cakap bila tahu sure laa dia akan nangis gila babeng tapi dia akan serahkan semuanya pada Allah sebab kasih sayang dapripada Allah lebih penting daripada kasih sayang seorang suami..

aku sebagai seorang perempuan terharu gila dengar bila dengar pendapat seorang perempuan yg sebegitu.. sebab aku pernah tanya seorang kawan pasal isu nih dan jawapan dia bermati-matian tak kan bagi husband dia kawin lain. bila fikir.. kalau suami mampu.. lebih baik bagi suami kawin atau mintak cerai je.. sebab Allah laknat seorang isteri yang mintak cerai walaupun alasan suami nak kawin lain ataupun kita hidup kat dunia nih untuk dapatkan keredhaan daripada Allah..

benda nih subjektif.. dan tepuk.. tepuk.. utk girl tersebut.. sbb walaupun umur dia 25 tahun tapi pemikiran dia sangat matang dalam melihat kehidupan sebenar kat dunia nih.. tiada sesiapa yang hendak suami dia kawin lain dan tiada isteri yang sanggup bermadu atau share husband dengan perempuan lain.. tapi fikirkan kalau tiba-tiba Allah nak duga kita dengan dugaan ini.. macam mana kita nak lalui.. syaitan akan bisikkan supaya mintak cerai.. sama ada kita pilih sesuatu keputusan bersandarkan kepada dunia atau akhirat yang hakiki..

benda yang selalu buatkan aku terfikir.. kita hanya boleh percaya kepada diri dan Allah.. sebab hanya Dia yang tahu apa yang baik dan dugaan itu diberi supaya kita kembali kepada-Nya..

4 comments on "Resepi kebahagian.."

myvi pink said...

Hai yati,

Tepanggil utk komen disini..
Semasa sy bujang, biasa di’goda’ suami2 & bopren2 org (x niat nk blagak kat sini). Tp sy tepis sume tu krn tahu xde pompuan yg sanggup di bahagi kasih. Sy simpati.

Jika sy bole menahan nafsu, mengapa wanita lain bole senang2 nak kongsi suami ngn sy? (kalo dia pompuan baik la)..bgmana prasaan mrk jika sy yg btindak merampas suami2 mrk? walaupn sy tahu sy glamer+hot, sy ttp jg diri. *hrp suami baca ni*

kite hidup bkn dizaman nabi, jd TAK KAN ada lelaki tg boleh adil walau sekaya mane pun! TAK KAN.

Drp dua2 menanggung dosa.. suami xkn adil & sy xkan ikhlas, baik berpisah saja kalo dia da gatal nk *%#@ lain! *ganas comel kt sini*

Oh, hati2 ngn lelaki yg ada tahi lalat kt tengah dahi.. mrk bepotensi kawen 2-3! Ha ha ha rujukan tahi lalat & ketuat.

peah @ peps on October 27, 2010 at 4:43 PM said...

saya..setuju ngan myvi pink.

saya tak sanggup dan saya tak sekuat gadis berusia 25 tahun itu....

hyt on November 1, 2010 at 1:44 AM said...

saya pun tak sekuat gadis berusia 25 tahun itu.. :)

hyt on November 1, 2010 at 1:48 AM said...

apa yg saya tulis berdasarkan keadaan sekeliling, orang sekeliling dan mereka yg telah terjerumus dalam situasi tersebut.. so jgn emo2 ye..

dan saya mintak kita berfikir apa next step kalau benda tersebut jadi kat kita.. sbb selalunya fikiran kita akan digoda syaitan yg mendorong kita buat keputusan yg akhirnya buat kita tambahkan dosa sedia ada..

tapi mintak dijauhkan lah.. :)

so, tak kira apa pun tindakan yg kita nak ambil.. mesti berlandaskan kepada Allah.. berpegang pada Allah.. insyallah semua akan selamat.. :)

Followers

 

Klik Ye..

hyt Copyright 2008 Shoppaholic Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez Distributed by Blogger Blog Templates